SNOWBOARD.PL snowboard
SNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeria
wyjazdySNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeriaporadnikSNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeriasklep onlineSNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeriagiełdaSNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeriasklepySNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeriaforumSNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeriafotoSNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeriakamerySNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galerialinkiSNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeriatapetySNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeriaKlubowicze
SNOWBOARD.PL snowboard deski snowboardowe wyjazdy sklep galeria
SNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeria
 Forum  (zaloguj się)
SNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeria
SNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeria
dyskusje snowboardowe » twardziele - technika jazdy » extremecarving opis techniki skrętu EC

Pokaż: Dzisiejsze listy | Listy bez odpowiedzi | Szukaj
Powiadom znajomego | Przełącz widok 
Stwórz nowy wątek
AutorWątek
Shaman
Shaman
Wypowiedzi: 894

extremecarving opis techniki skrętu EC2010-11-06 12:08
Witam
Jako że PCS II już tuż tuż, postanowiłem wrzucić opis skrętu EC. Jest to fragment pracy którą pisałem na AWF. Myślę że przyda się "ogólnodostępny" polski opis tej techniki.
Oczywiście podstawą tego co napisałem poniżej jest "conieco" rozwinięty opis z extremecarving.com

[...]Podstawą nauki skrętów "laid turns" popularnie zwanych w Polsce "wykładką" jest skręt cięty wykonany z rotacją ciała a następnie uzupełniony pracą góra-dół "Push-pull" czyli Wysoko-nisko. Technika ta opisana jest w prosty sposób więc nie będę tutaj stosował opisów zaczerpniętych z różnych publikacji na temat snowboardu.
Skręt rozpoczynamy od rotacji górą ciała będąc na ugiętych nogach czyli w pozycji obniżonej. W momencie zablokowania rotacji rozpoczynamy stopniowe prostowanie kolan czyli podnoszenie pozycji przez około połowę skrętu. Od tego mementu rozpoczynamy stopniowe uginanie nóg czyli obniżanie pozycji aby przygotować się do kolejnego skrętu. To obniżanie pozycji w końcowej fazie skrętu nie jest klasycznym odciążaniem WN, a bardziej płynnym przejściem do pozycji niskiej rozpoczynającej kolejny skręt. Podstawową zasadą w tym miejscu jest aby nie myśleć o obniżaniu pozycji i jej podnoszeniu tylko aby odepchnąć deskę od siebie a następnie przyciągnąć ją do siebie i przerzucić pod sobą i odepchnąć w drugą stronę.
Opisana powyżej technika skrętu jest de facto techniką extremecarvingową wykonywaną jednak w pozycji pionowej. Rozpoczęcie skrętu od rotacji powoduje mocniejsze dociążenie dziobu deski poprzez moment obrotowy tułowia przeniesiony poprzez nogi na deskę. Dodatkowo rotacja tułowia wymusza rotację miednicy która wymusza ruch obrotowy zgiętych kolan do wewnątrz skrętu. W tym miejscu ważne jest wyeliminowanie tendencji do łączenia kolan poprzez ruchy tylnego kolana w kierunku kolana przedniego. Skutkiem rotacji jest "złapanie krawędzi" przez dziób deski i rozpoczęcie skrętu. W tym momencie gdy deska porusza się już na krawędzi następuje dociążanie deski poprzez stopniowe podnoszenie pozycji trwające około połowy czasu trwania skrętu po którym następuje płynne zatrzymanie podnoszenia pozycji i rozpoczęcie ruchu odwrotnego czyli obniżania pozycji efektem którego jest odciążanie deski przeciwdziałające przyrostowi siły odśrodkowej która osiąga w tym monecie swoje maksimum. Po opanowaniu tej techniki należy wykonywać ją z coraz większym wychyleniem aż dojedziemy do rzeczy najważniejszej w carvingu czyli dotknięcia śniegu w czasie wykonywania skrętu.
Jadąc w pozycji neutralnej w poprzek stoku na krawędzi backside'owej należ maksymalnie ugiąć kolana i wykonać energiczna rotację tułowia wprowadzając deskę na krawędź frontsideową i stopniowo odpychając deskę od siebie prostując kolana. Efektem tego jest dociążenie deski znajdującej się po kątem prostym do płaszczyzny stoku. Wykonując tą ewolucję znajdujemy się w pozycji leżąc na brzuchu na stoku. Ręce powinny być ustawione w pozycji "karateki gotowego do walki": przednia ręka wyprostowana do przodu dotyka śniegu, a tylna również wyprostowana ponad głową, obie gotowe do ochrony głowy. Następnie uginamy nogi i stopniowo wracamy do pozycji wertykalnej wstając ze śniegu. Tułów dalej jest zrotowany a klatka piersiowa równolegle do stoku a deska jedzie w poprzek stoku na krawędzi frontsideowej. Aby wykonać skręt backside'owy wykonujemy analogiczny ruch jak w skręcie frontside'owym. Na maksymalnie ugiętych nogach wykonujemy energiczną rotację zmieniając krawędź i kładąc się na stoku na boku tułowia (żebrami) z wyprostowaną przednia ręką dotykającą dłonią śniegu. Tylna ręka wzdłuż ciała. W czasie wykonywanie skrętu możliwe jest dotkniecie śniegu całym ciałem, od kolana poprzez nogę, tułów, rękę po dłoń i właśnie dlatego ta technika zdobywa zwolenników na całym świecie. Dodatkowo jest bardzo łatwa do wykonania na bardzo stromych stokach gdzie zjazd "zwykłym" skrętem ciętym sprawia trudności technika extremecarving nie sprawia żadnych trudności. Oczywiście nie sprawdza się na nierównych i zatłoczonych stokach takich jak w Polsce, jednak na poranny sztruks, nawet w naszym kraju, jej umiejętność jest bezcenna.

Większość desek opisywanych jako carvingowe okazują się zbyt wąskie. W jeździe turystycznej nie jest potrzebna szybka zmiana krawędzi wiec nie jest potrzebna deska wąska. Szersza deska pozwala na jazdę przy wygodnym ustawieniu kątów w granicach 45-55 bez obawy o zaczepienie butem o śnieg nawet gdy deska znajduje się pod kątem prostym do podłoża w czasie "wykładki". Aby to osiągnąć na deskach sportowych trzeba ustawić kąty ponad 60 stopni co nie jest wygodne. Zalecane ustawienie wiązań to kąty w granicach 50-55 stopni przednie i 5-8 stopni mniej tylne. Nie wskazane są podkładki kartingowe gdyż powodują one łączenie kolan oraz ustawienie tułowia zbyt prostopadle do płaszczyzny deski. [...]

Całość jest na shaman-snowboard.pl -> snowboard -> więcej -> skręt EC

Pozdr

Shaman

PS: Gien. Jesteś stałym bywalcem forum bombera. Może skleciłbyś coś takiego o tamtym stylu?


[Modyfikowane: 2010-11-06 12:09]

 Odpowiedz
abrax
abrax
Wypowiedzi: 639

Odp: extremecarving opis techniki skrętu EC2010-11-13 18:22
Fajne, mnie sie podoba :-) Tylko gdyby to bylo tak proste jak w opisie... ;) Sprzet gra tu ogromna role. Przy zbyt krotkiej krawedzi efektywnej, przy najwiekszym przeciazeniu deska ma tendencje do wychodzenia po stycznej...
No chyba, ze moj brzuch juz zbyt duzo wazy...

[Modyfikowane: 2010-11-13 18:27]

 Odpowiedz
GienMo
Wypowiedzi: 211

Odp: extremecarving opis techniki skrętu EC2010-11-18 12:54
W końcu odzyskałem swoje hasło i mam prawo głosu :-)
PS: Gien. Jesteś stałym bywalcem forum bombera. Może skleciłbyś coś takiego o tamtym stylu?

Temat techniki jazdy jest ważny na tym forum, ale musi być nie tylko zainteresowanie piszących! Swoich doświadczeń nie będę przekazywał, bo nie wykonuję wszystkich elementów należycie, a według opinii moich GURU Alexey i Starikashka (oceniali moje video) to robię skręty w stylu extremecarvingu - żle.
Chyba warto zastanowić się tylko nad przekazaniem linków z materiałem video, gdzie podstawowe rzeczy techniki Extreme oraz Bomer są pokazane. Dodam ich komentarz (przetłumaczony) i tak w skrócie przekażę na tym forum. Będzie zaintresowanie - będziemy dalej pisać.
 Odpowiedz
Wiljam1
Wiljam1
Wypowiedzi: 418

Odp: extremecarving opis techniki skrętu EC2010-11-19 15:05
Potwierdzam słowa GienMo. Na stronie Onedge.ru strona techniki i motoryki jest przedstawiona w sposób perfekcyjny (podstawy i założenia przede wszystkim). Godna polecenie jest również strona Dron`a na livejournal www.dron-fc.livejournal.com. Niestety obie w języku rosyjskim, ale myślę ,że Gien da się namówieć na spolszcenie tematu . Prawda?
 Odpowiedz
sabestian
sabestian
Wypowiedzi: 284

Odp: extremecarving opis techniki skrętu EC2010-12-01 21:55
Ha! próbowałem się przebić przez teorię na ww stronach i ciężko idzie. GienMo, pomóżcie!
 Odpowiedz
GienMo
Wypowiedzi: 211

Odp: extremecarving opis techniki skrętu EC2010-12-07 13:46
Z braku czasu nie mogę przygotować opis tak, jak sobie wyobrażam. Chciałbym informację w skrócie o technikach podeprzeć materiałem video i nie tylko jednego autora (są też problemy z dostępnością wszystkich materiałów). Wiem, że sezon i najlepsza pora na przejście z wizualizacji do praktyki!!!!
 Odpowiedz
sabestian
sabestian
Wypowiedzi: 284

Odp: extremecarving opis techniki skrętu EC2010-12-07 21:49
Gien, jeśli Ci się uda tego dokonać, to będziesz bogiem carvu.

Sam chciałem nim zostać tłumacząc teorię z extremecarving.com, ale... znam dobrze angielski tylko jeździć nie umiem :) Dobrze, że Shaman się za to wziął.

Pa ruski nie gawariu, nie pamagu. ;)

[Modyfikowane: 2010-12-07 21:51]

 Odpowiedz
Wiljam1
Wiljam1
Wypowiedzi: 418

Odp: extremecarving opis techniki skrętu EC2010-12-08 11:22
W trudnych przypadkach korzystam z translatora Google, czasami dziwnie brzmi ,ale po chwili łapie się sens . Kiedyś rozmawiałem z Gienem na temat zruszczonych angielskich zwrotów pisamych po rosyjsku - istny bigos- i na onedge.ru bardzo dużo takich wtrąceń i zwrotów przy opisie np. techniki występuje. Trzeba uwazać i pogłówkowac ,ale to co się wyczyta jest cenne. Skoro mowa o technice to wklejam bardzo dobrze ocenionę pracę Skywalkera z forum Swoarda. Jest to plan treningu czyli przygotowania do stosowania techniki eurocarvingowej lącznie z rozgrzewką i ćwiczeniami poszczególnych partii ciała. Niestety również nie po polsku -pozostaje Sebastian lub własna wiedza wsparta translatorem.
http://www.extremecarving.com/forum/viewtopic.php? t=1005&highlight=training+plan

[Modyfikowane: 2010-12-08 11:38]

 Odpowiedz
sabestian
sabestian
Wypowiedzi: 284

Odp: extremecarving opis techniki skrętu EC2010-12-09 15:58
Dobra, to teraz mój wkład w rozwój polskiego karwingu ;) Trening wg. skywalkera z extremecarving.com (obie części, pierwsza w skrócie)

Zadanie było dla mnie bardzo trudne, bo znam angielski lepiej niż technikę :D Na dodatek angielski nie jest pierwszym językiem Skywalkera - raczej gada po francusku (wnioskuję po akcencie) ;) Oto efekt mojej wielogodzinnej pracy:


EC - plan treningowy by Skywalker - tłumaczenie by Sabestian

Rozgrzewka

Standardowe ćwiczenia rozgrzewające nogi, barki, ręce i szyję, jak zawsze przed jazdą. Dodatkowo:

Wprowadzenie do deski: zawsze w pierwszym dniu wyjazdu. Ja lubię robić skróconą wersję także przed tymi dniami, podczas których planuję poważną jazdę. Wprowadzenie polega na przypięciu się, poskakaniu na desce, zagarnianiu śniegu z frontside i backside, obrysowaniu palcem kształtu deski, przenoszeniu ciężaru ciała z przodu do tyłu i odwrotnie, w tym tak dynamicznie, żeby oderwać się od śniegu, itd, itp

Rotacja (prerotacja): Zanim rotacja zacznie wychodzić musi upłynąć około dnia. Żeby to osiągnąć, trzymam ręce blisko ciała i wzdłuż ciała, czasem nawet przyciskam do niego łokcie. Wtedy prowadzę prawą dłoń od lewego biodra do prawego pośladka a lewą od tyłka do prawego biodra (to zmiana z fronside na backside, odwrotna sekwencja w drugą stronę). Można to sobie wyobrazić następująco: półkolisty ruch dłoni wokół miednicy. Obracaj barki razem z dłońmi. Mi pomaga wyobrażenie sobie, że muszę ruszać rękami jak najdalej w danym kierunku. Ramiona wiszą mniej więcej pionowo wzdłóż ciała. Ale poruszają się półkolistym ruchem wokół miednicy - zawsze poniżej barków. Inne pomocne wyobrażenie: stajesz w pozycji podstawowej, ramiona zwisają blisko ciała po jego bokach. Teraz obracasz barki jak najdalej w lewo i w prawo, podczas kiedy Twoje ramiona zwisają pionowo. Dłonie poruszają się po półokręgu wokół miednicy. Dużo łatwiej jest świadomie kontrolować dłonie niż barki.

Zacznij od ćwiczeń bez jazdy, na płaskim. Powinny one zawierać rotacje po łagodnej zmianie krawędzi oraz trochę treningu prawidłowej pozycji na początku i na końcu łuku (i oczywiście w trakcie). Wydaje mi się, że potrzeba około połowy do jednego dnia treningu rotacji żeby osiągnąć czyste i precyzyjne ruchy rotacji (patrz www.extremecarving.com). To oznacza:

Podczas Podstawowego Skrętu: skieruj deskę w stronę spadku stoku poprzez przeniesienie wagi ciała na przednią nogę (w pozycji podstawowej lub rotacji w przeciwnym kierunku/prerotacja<preloading>), następnie nadaj impuls poprzez rotację w kierunku skrętu i zmień krawędź. Zakończ skręt zrotowany - nie odkręcaj ciała z powrotem. Z tego punktu zaczynasz kolejny skręt. Podobnie postępuj z zakrętami z uślizgiem. Zakręty na frontside (zmiana z krawędzi backside na krawędź fronside) wykonuj ze wzrokiem skierowanym do wewnątrz łuku, inaczej - z barkami zrotowanymi do dzioba <preload>. Zakręty na backside (zmiana z krawędzi fronside an krawędź backside) powinien zaczynać się od pozycji Egipcjanina, następnie inicjuj zmianę krawędzi poprzez rotację barków.

Zakręt Podstawowy vs. Zakręt z uślizgiem

Zakręt Podstawowy: zmiana krawędzi następuje w linii spadku stoku. Zacznij od przeniesienia ciężaru ciała na przednią nogę, skieruj dziób deski w kierunku linii spadku stoku. Następnie przejedź linię spadku poprzez rotację i dalej kontroluj koniec skrętu poprzez przeniesienie ciężaru ciała na tylną nogę. Tzn. deska obraca się poprzez zmianę obciążenia przedniej i tylnej nogi na początku i końcu łuku a w czasie przekraczania linii spadku stoku poprzez impuls wywołany rotacją.

Zakręt z uślizgiem: zakręt i zmiana krawędzi następuje poprzecznie do spadku stoku, przy wyższej prędkości i zajmuje mniej miejsca. Skręt jest inicjowany bezpośrednio przez rotację z pozycji w poprzek spadku stoku. Następnie następuje zmiana krawędzi, zakręt jest kontrolowany porzez pionowe ruchy i nacisk na krawędź. Wzdłużne zmiany obciążenia są używane tylko do kontroli zakrętu.

Następny krok to rotacja przy zakrętach bez uślizgu <carved turns>, których przećwiczenie może też zająć od połowy do całego dnia. Znów zacznij od łatwych zakrętów, skup się na rotacji górnej partii ciała.

Wykonaj kilka zjazdów z zastosowaniem techniki high discharge (extension) turn i low discharge (flexion) turn. Patrz niżej - opisy technik skrętów

Push-pull (wciągnij-wypchnij) z uślizgiem

Na początku ćwiczę także technikę push-pull z uślizgiem. Zacznij swój pierwszy skręt z pozycji na ugiętych nogach; zmieniaj krawędzie szybko bez zmiany wysokości pozycji. Prostuj nogi dynamicznie i bezpośrednio po zakończeniu wyprostu uginaj je znowu. Zmieniaj krawędzie znów na ugiętych nogach i zaczynaj od początku. Naciskaj celowo na deskę i śnieg w trakcie prostowania nóg, wczuj się w działające siły i zwiększaj je na początku zakrętu. W każdym przypadku łącz ze sobą kilka zakrętów, żeby porządnie poczuć rezultat.

Push-pull bez uślizgu z rotacją. Postaram się przedstawić kilka koncepcji na to, co właściwie chcemy osiągnąć. Wciągasz deskę pod siebie i przeciągasz ją na drugą stronę pod swoim ciałem uginając nogi, tak jak jest pokazane na extremecarving, zmieniasz krawędź i opychasz ją od siebie przeciwstawiając się siłom działającym na krawędź. Na początku lekki uślizg jest akceptowalny, ale zawsze trzeba odpychać deskę od siebie mocno. Kiedy nogi osiągną wyprost od razu je ugnij i zacznij zakręt w drugą stronę.

Rytm: stopniowo zwiększaj częstotliwość zakrętów push-pull. Nadaj im regularny rytm. Tu może pomóc śpiewanie, mówienie do siebie, słuchanie mp3.

Zakręt extremecarving: przeważnie lepiej zacząć od zakrętu na frontside. Zainicjuj zakręt w pozycji bardzo niskiej, "upadnij" na stok ciałem, jakbyś chciał przeciągnąć brzuchem po śniegu. Ugnij nogi zanim wytracisz całkiem prędkość.

Zakręt extremecarving na backside: mały impuls w postaci mini zakrętu na frontside pozwala na uzyskanie wystarczającego nacisku na backside. Zacznij na ugiętych nogach i połóż się w kierunku części krawędzi tuż przed przednią nogą. Nie zapomnij żeby barki były zrotowane w kierunku dziobu (albo - co łatwiej skontrolować - żeby tylna dłoń/ręka były przed brzuchem).

Ćwiczenia niespecyficzne dla carvingu (karvingu? Karwingu? Kto zna prof. Miodka?): zacznij z ugiętymi nogami na raczej płaskim fragmencie stoku, zjeżdżaj prosto w dół i następnie nachylaj deskę bardzo powoli. Poczujesz jak krawędź deski przecina śnieg. Po przeniesieniu ciężaru ciała do środka zakrętu dociąż krawędź i poprzez dynamiczny wyprost nóg kontroluj zakręt. To przede wszystkim pomaga przy inicjalizacji zakrętu na backside.

Prawa dłoń w kierunku dziobu podczas zakrętu na backside, tak że ramię przebiega przez brzuch. Dzięki temu obrócisz prawidłowo barki.


Opis technik skrętów:

High discharge (extension), cross over, czyli odciążenie deski przez wyprost nóg

Mniej więcej to samo dotyczy wszystkich technik skrętu: skręt rozpoczyna się inicjacją, czyli w technice rotacyjnej - pre-rotacją. Odciążenie deski dla łatwiejszej zmiany krawędzi, następnie faza kontroli. Promień skrętu jest kontrolowany poprzez nacisk na krawędź. Najlepiej, jeśli kolejny skręt następuje bezpośrednio po fazie kontroli.

Inicjacja zaczyna się od średnio ugiętych nóg poprzez dynamiczny ich wyprost. Tak jakbyś chciał podskoczyć ale zbyt słabo, żeby się odbić od śniegu. Podczas wyprostu ciało rotuje w stronę skrętu (pre-rotacja z obciążoną deską). To znaczy, w trakcie przejścia ciała nad deską wyprost następuje jednocześnie z rotacją. Jakbyś podążał w górę korkociągu.

W momencie pełnego wyprosu nóg deska staje się lekka (odciążona). W tym momencie następuje
zmiana krawędzi. Dodatkowo rotacja zostaje zatrzymana i moment obrotowy trafia na deskę. Bezpośrednio po zmianie krawędzi obniżamy odpowiednio pozycję. To znaczy, że Twoje nogi uginają się coraz bardziej; jeśli ugniesz nogi dynamiczniej - zacieśnisz zakręt. Idealnie, proces uginania nóg trwa tyle, ile zakręt. Dokładnie w momencie osiągnięcia najgłębszego ugięcia nóg następuje kolejny wyprost i rotacja. Jeśli przyjrzymy się wyłącznie ruchowi pionowemu, to składa się on z szybkiego wyprostu, a następnie powolnego ugięcia. Ruch w pionie powinien zachodzić cały czas.

Low discharge turn (flexion), cross under, czyli odciążenie deski przez ugięcie nóg

Inicjacja następuje poprzez rotację bez ruchu w pionie. Pod koniec rotacji nogi są uginane dynamicznie i następuje odciążenie deski. Rotacja musi zajść przed ugięciem nóg, jako że deska jest odciążana w czasie uginania nóg - inaczej doszło by do uślizgu. Jak zwykle, zmiana krawędzi następuje w momencie odciążenia deski. W cross under - kiedy nogi są uginane. W momencie, kiedy osiągniemy "dół" i nastąpi zmiana krawędzi, zaczynamy kontrolowany wyprost nóg. Im szybciej prostujemy nogi, tym większy nacisk na krawędź i ostrzejszy skręt.

Zacznij od frontside: w pozycji Egipcjanina w minimalnym ugięciu wykonaj prerotację. Pod koniec rotacji obniż pozycję, zmień krawędź na backside i bezpośrednio po tym zacznij prostować nogi proporcjonalnie ale mocno. Korkociąg działa tylko w technice cross over i push pull, nie cross under!

Sekwencja zakrętów cross over: startuj z pozycji raczej wysokiej. Przed pierwszym zakrętem cross under z serii, najpierw jednorazowo obniżam środek ciężkości, potem prostuję nogi (z jednoczesną rotacją) a następnie dynamicznie obniżam środek ciężkości. Wyprost pomaga, bo inaczej mam tendencję do zbyt niskiej pozycji i kontynuacji prostowania nóg. Dodatkowo dlatego, że zwykle obniżanie nie jest wykonywane wystarczająco dynamicznie. Tak więc jest to ruch wyłącznie pomocniczy, jakby symulacja końca fazy kontroli poprzedniego skrętu. Wtedy zginanie wyprostowanych nóg powoduje odciążenie krawędzi i łatwiejszą zmianę krawędzi. Po zmianie krawędzi skręt jest kontrolowany przez prostowanie nóg z odpowiednią siłą i prędkością. Przy końcu fazy kontroli następuje faza pre-rotacji, która kończy się na wyprostowanych nogach. (W zakrętach cross under sterujemy poprzez odpowiednie prostowanie nóg aż do (prawie) pełnego wyprostu). Dokładnie w tym momencie następuje kolejny zakręt, który jest także zalecany w celu skrócenia czasu spędzonego w pozycji wyprostowanej. Przedstawienie pionowej składowej tego ruchu przypominał by zęby piły do drewna z nagłymi ugięciami i powolnymi wyprostami nóg.
Ruch obniżania w cross under nie koresponduje dokładnie z ruchem podwyższania środka ciężkości z cross over. Jeśli wykonujemy cross under, krawędź jest odciążana w momencie uginania nóg, w cross over następuje to tuż po wyproście. Prędkości można nabrać tylko przy obciążonej desce, po wyproście i zmianie krawędzi. To oznacza, że w cross under najpierw rotujemy, potem uginamy nogi; w cross over rotujemy i prostujemy nogi jednocześnie (korkociąg).



Push pull

Sekwencja: przed pierwszym skrętem jedź na mocno ugiętych nogach (teoretycznie tak wychodzisz z poprzedzającego skrętu), wykonaj prerotację i zmień krawędź. Podczas skrętów bez uślizgu jest to możliwe bez odciążenia deski. Po zmianie krawędzi następuje dynamiczny wyprost nóg i bezpośrednio potem zgięcie, wszystko podczas tego samego skrętu (np. frontside) i na tej samej krawędzi. Wg mnie to właśnie stąd pochodzi nazwa push pull. W pozycji w zgięciu przenosisz ciężar ciała na drugą stronę deski, zmieniasz krawędzie i zaczynasz wszystko od początku. Przy zmianie z frontside na backside: startujesz z bardzo niskiej pozycji Egipcjanina, wykonujesz prerotację i wraz z zatrzymaniem rotacji zmieniasz krawędzie bez odciążania deski. Dynamiczny wyprost tuż po zmianie krawędzi.

Przypomnij sobie, jak Patrice zaczyna push pull na frontside. Kiedy wychodzisz z backside i ustawiasz się do frontside jesteś w maksymalnym ugięciu. Dlatego warto łączyć skręty ze sobą. Dlatego też jest dużo łatwiej - w przypadku każdego rodzaju skrętu - mieć prawidłową pozycję wyjściową. Normalny push pull jest rozpoczynany z pozycji mniej głębokiej niż EC push pull, ale zmiana krawędzi też następuje w pozycji z ugiętymi nogami. Sekwencja jest ta sama dla zwykłego push pull i EC push pull.

Co odróżnia cross under od push pull? W cross under rozpoczynasz w pozycji prawie wyprostowanej i odciążasz krawędź poprzez dynamiczne ugięcie. Dla kontrastu w push pull zaczynasz od razu z pozycji niskiej. Także zmiana krawędzi następuje bez wyraźnego odciążenia. W moich oczach push pull to cross under przesunięte w fazie, ale zajęło trochę czasu, zanim to zrozumiałem.
Spróbuję wyjaśnić różnice. W porównaniu do cross under, obniżanie środka ciężkości następuje bardziej łagodnie i jest częścią fazy sterowania (kontroli?). Rotacja i zmiana krawędzi w push pull następuje później niż w cross under. Po ugięciu nóg, nie przed nim. Klasyczne odciążenie krawędzi jest pominięte. Wydaje mi się, żę stąd bierze się uczucie surfowania.

Partice jeździ techniką push pull i EC tak samo, tylko bardziej ekstremalnie w przypadku EC. Dokładnie o to chodzi w EC. Myślałem na początku, że on po prostu jeździ cross under, więc o co tyle krzyku? Push pull jest raczej sinusoidą ze zmianą krawędzi przy wartości minimalnej. Potem następuje wyprost i ugięcie w trakcie skrętu oraz znów zmiana krawędzi w minimum sinusoidy. Podsumowując : w push pull rotujesz w niskiej pozycji i zmieniasz krawędzie nisko.

Różnice między cross under a push pull

W klasycznym stylu cross under kończysz zakręt na prostych nogach, w push pull na ugiętych, jesteś już "podciągnięty" na końcu skrętu. Także - jasno: cross under - kończysz na prostych nogach, push pull - na ugiętych.

Podsumowanie i sekwencje

High discharge (ekstension) cross over

1. Zaczynasz na fronside, nisko
2. Dynamiczny wyprost I prerotacja w kierunku dziobu (odciążenie) (korkociąg)
3. Zmiana krawędzi
4. Na backside znów na ugiętych nogach, odpowiednie obniżenie środka ciężkości - pozycja niska
5. Dynamiczny wyprost i prerotacja w kierunku frontside
6. Zmiana krawędzi
7. Fronside. Znów ugięte nogi - niska pozycja
8. Zacznij od początku

Low discharge (flexion) cross under

1. Zaczynasz na frontside w wysokiej pozycji
2. Prerotacja w kierunku dziobu, środek ciężkości nadal wysoko
3. Szybkie ugięcie nóg, odciążenie krawędzi
4. Zmiana krawędzi
5. Odpowiednie wyprostowanie nóg, aż do momentu kiedy są prawie całkowicie proste - jedziesz na backside
6. Prerotacja w kierunku frontside, ciało nadal wysoko
7. Szybkie ugięcie, odciążenie krawędzi
8. Zmiana krawędzi
9. Wyprost nóg do momentu prawie całkowitego wyprostowania, jedziesz na fronside
10. Start od początku

Push pull

1. Startujesz na frontside (nisko lub dość nisko)
2. Prerotacja w kierunku dziobu, środek ciężkości nadal nisko
3. Zmiana krawędzi, jedziesz na backside
4. Prostujesz nogi (faza kontroli)
5. Zwiększasz nacisk na krawędź - uginasz znowu nogi - nadal jedziesz na backside ale już na ugiętych nogach
6. Prerotacja w kierunku frontside, środek ciężkości nadal nisko
7. Zmiana krawędzi - jedziesz na frontside
8. Prostujesz nogi (faza kontroli)
9. Zwiększasz nacisk na krawędź - uginasz znowu nogi - nadal jedziesz na frontside ale już na ugiętych nogach
10. Zaczynasz od początku

Podsumowanie:
W push pull wyrzucamy punkt 3 z cross under. Dodajemy punkt 5.

[Modyfikowane: 2010-12-12 8:24]

 Odpowiedz
Wiljam1
Wiljam1
Wypowiedzi: 418

Odp: extremecarving opis techniki skrętu EC2010-12-09 20:11
Sebastian- kawał dobrej roboty. Moje tłumaczenie nie jest w połowie tak dobre jak Twoje. Co do techniki extension i flexion poszperam w swoich notatkach i wkleję na forum.
Następna strona Odpowiedz

Stron (3): [ 1  2  3  >  » ] Stwórz nowy wątek
Poprzedni wątek:Prosba o videocoaching
Następny wątek:Nowy dział - "twardziele - technika jazdy"
Przejdź do forum:


Powered by: FUDforum
SNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeria
SNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeria
SNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeria
SNOWBOARD.PL - RSSSNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeriakontaktSNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeriareklamaSNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galerianapisali o nasSNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeria© 1999-2018 snowboard.plSNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeriapowered by melog.com
Serwisy partnerskie:SNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galerianieruchomościSNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeriasquashSNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeriarowerySNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeriazdjęcia dzieciSNOWBOARD.PL snowboard wyjazdy deski sklep galeria